Ma 3 juni Bay of Islands

3 juni 2019 - Paihia, Nieuw-Zeeland

Gisteravond had ik een diner buffet met mijn medereizigers in het hotelrestaurant. Giga grote mossels en heerlijke vis gegeten. Ik heb me herpakt en geniet van alles om me heen, inclusief mijn reisgezelschap. Ze zijn allervriendelijkst en zeer geïnteresseerd en ze laten me voelen waar ik naartoe wil, intens leven en genieten van liefde en alles wat ik op mijn pad laat komen.

Vanochtend toen ik de gordijnen opende was ik aangenaam verrast van het prachtig uitzicht vanuit mijn kamer op Bay of Island. Wow!

Vandaag is het Queens birthday day en dit betekent een feestdag en een vrije dag voor de NZers.

Vanochtend heb ik Waitangi Treaty landgoed bezocht (10 min lopen van het hotel) waar in 1840 de Maori’s en de Engelsen een verdrag hebben ondertekend over soevereiniteit. Dit wordt nog ieder jaar herdacht. Een prachtig bijzonder museum over de geschiedenis hoe Nieuw-Zeeland is ontstaan. Spectaculair was de grootste kano van de wereld, de ngātokimatawhaorua. Ja, de Maori taal is een mondvol en ik heb geleerd hoe t uit te spreken. De kano is 35m lang en bestaat uit 3 kauri bomen en er is plaats voor 120 strijders. Verder heb ik een Maori show bezocht in een Maori gemeenschapswoning (schoenen uit) met zang en dans en waarbij uitleg werd gegeven over de betekenis van de verschillende wapens en instrumenten die Maori’s gebruikten. Een houtsnijder demonstreerde zijn technieken met het vervaardigen van prachtige siersnijwerken. Als aandenken heb ik een bijzonder schaaltje gekocht van Kauri hout (allergrootste bomen in NZ). Er leven hier ook bijzondere vogels die de prachtigste zang laten klinken.

In de middag ben ik naar Paihia gelopen en heb ik daar heerlijk buiten in een restaurant aan de haven in een loungebank gezeten, geslapen en gelezen. Dat is ook heerlijk vakantie vieren. In de middag sprak daar een Engelsman mij aan en nodigde mij uit voor een drankje en het eten van wat oesters. Het was een gezellige middag en hij heeft me wat tips gegeven wat ik in Auckland nog zou kunnen bezoeken: bij mooi weer Waiheke eiland en voor de wijnproeverij is Cloudy Bay de beste optie. In ieder geval vertrek ik morgenvroeg vroeg weer naar Auckland.

1. Marieke:
    4 juni 2019
    Wat fijn dat je je herpakt hebt Marit😘 maar ga je dan alle dagen alleen op pad?
    Indrukwekkend hoor, die Maori’s!
    Fijne avond 💋
  2. Elske:
    4 juni 2019
    Ahhh Cloudy Bay... best lekker! Zeker als de wolken van het gezelschap iets te donker worden, helpt een glaasje van dit heerlijke goedje het zonnetje weer te zien. Proost op t vervolg😘