Di 28 mei

28 mei 2019 - Matamanoa, Fiji

Het aparte hoge kirrende geluid vanuit de palmbomen bij het zwembad was me al wel opgevallen en gister aan het eind van de middag kwam ik tot de ontdekking waar het vandaan kwam: giga vleermuizen. Zulke grote die je alleen in de dierentuin ziet hangen. Wow wat een indrukwekkende beesten en dan die vleugels. Er hangen er een stuk of twintig van die batmans in de boom.

Voor het avondeten kwam ik in gesprek met een Duitse vrouw en haar moeder die hun vakantie ervaringen deelden. Moeiteloos switchte ik van Engels naar Duits. Net als de avond ervoor werden ook dit keer de namen van alle gasten die vandaag zijn gearriveerd genoemd en werd er een speciaal welkoms lied gezongen.

Het eten in het hotel is eenvoudig voor vier sterren hotel. Voor een medium beef hebben ze hier hele andere maatstaven, volgende keer weer lekker vis.

Vanochtend speelde de jetlag parten. Om 4:30 klaar wakker. Ben er lekker uitgegaan en bij het zwembad gaan mediteren. Er is ook alleen Wifi bij het zwembad, restaurant en lobby van het complex. Kon ik daar nog wat foto’s uploaden.

Vervolgens heb ik de zonsopgang bewonderd, prachtig was t. Na t ontbijt weer heerlijk gezwommen en gesnorkeld. Dit keer wat verder in zee en wat een magnifieke onderwater wereld! Het is net alsof je in een gigantisch subtropisch aquarium zwemt. Wel honderden verschillende soorten tropische vissen: Paars blauwe zeesterren, schollen grote groene, zilveren vissen, kleine turquoise wit lichtgevende vissen, alle soorten en maten. Het blijkt hier een van de beste plekken te zijn om te duiken en snorkelen.

Daarna ben ik naar de Spa gegaan, wandelend langs de zee via een pad en trappen omhoog. Aangekomen heb ik prachtig uitzicht over de zee en mag ik gaan liggen op de massage tafel. Het is gewoon buiten, ik voel de wind waaien en ik hoor de golven op het strand spoelen. Intens genoten van de heerlijke nek, schouder en rugmassage. Ik was al wel ontspannen maar nu helemaal. Wat bof ik toch en ik ben dankbaar dat ik dit allemaal mag meemaken.

In de middag bezoek ik boven op de berg een eeuwen oude kook traditie op het eiland: ondergronds koken ofwel een lovo. Een groot gat was er in de grond gegraven en daar waren stenen opgelegd die heet gemaakt waren.  Stukgemaakte bananen stammen gingen er bovenop, in folie verpakt vlees, aardappels, vis etc werd daarop gelegd, dan geknakte bananenbladeren en palmbladeren, doeken eromheen om de rook binnen te houden en als laatste werden alle kolen en as eroverheen geschept. Drie uur laten garen waarna ik het vanavond opgediend krijg. Er is namelijk vanavond in t hotel een entertainment/feest voor de gasten. Ben heel benieuwd hoe dat gaat smaken.

1. Melinda:
    28 mei 2019
    Aaaahh vleermuizen! Had al zo'n vermoeden, maar ze zijn zo groot :)
    Wat een heerlijk eiland is het zeg! Die rust, die natuur, heerlijk heerlijk! Wat geweldig dat jij dit mag meemaken! Prachtige schelpen!
    Hier komt de regen met bakken uit de lucht, dus geniet maar lekker van jou 25gr.!
    liefs!
  2. Hans:
    👍👍👍🎉🎊🐕😘
  3. Sacha:
    28 mei 2019
    Wauw. Wat waanzinnig mooi is het daar. Als ik je vlog lees, ben ik er bijna zelf.
    Fantastisch! 1000% genieten!
  4. Jolijt:
    hmm ik wil ook!
  5. Edgar:
    28 mei 2019
    Zag de video met de opgaande zon, mooi en relaxed. gaaf hoor.
    Die gegaarde maaltijden, vooral de vis, lijken me voortreffelijk en naturel smaken!
    Enjoy, hoor !